Nu ska jag såga nåt heheheh

Alltså, melodifestivalen. Undra om det finns något sämre egentligen. Det är verkligen där man ser de mest kommersiella skitlåtarna utan den minsta känsla. Bara låtarna har en vers, brygga och en catchy refräng så är låtskrivarna nöjda (och även artisterna..). Fungerar dessa delar så behöver man inte lägga så stor vikt på texten. Eller ingen vikt alls egentligen.
Det värsta är nog artister som börjar blanda in andra genrer i melodifestivalen. Schlager i sig är ju rätt känt för att vara oäkta bladder till svängig musik (eller har jag fel?), så om tre glada tanter vill sjunga till tonerna av en lättsinnig låt och dansa i färgglada tights så är det nästan mer okej. Enligt mig dårå. Jag antar att det är lite av "charmen" med schlager, att inse att man ser fånig ut och att man följer något slags ABBA-ideal, men tycka det är roligt ändå. Numera när man det är melodifestivel på TV, så ser man långhåriga medelåldersgubbar köra någon slags lotsas-rock som de tror kan överleva utanför melodifestivalens värld.

Sorligt egentligen. Nu låter jag som någon slags översittare här, och det är inte meningen. Jag försöker hela tiden förstå vad folk kan tycka är bra med dessa låtar, men jag kommer inte så långt i min forskning. Det kan bero på att jag av ren överlevnadsinstinkt byter kanal efter att ha hört 30 sekunder av en låt i melodifestivalen som tydligen ska handla om kärlek. Det verkar som att, bara man sjunger  "love love love" så är det väl lugnt sen. Då fattar väl alla att det handlar om kärlek. Och att man verkligen menar det man sjunger. Ehm, jag hoppas ni fattar när jag är sarkastisk.

När jag tänker på melodifestivalen så tänker jag på plast. Plastartiklar som springer runt på scenen med ett påklistrat leende och försöker framföra en låt som någon annan skrivit åt dem.
Det är kul när flera låtar i melodifestivalen har samma låtskrivare, för det visar ju verkligen hur speciella låtarna är, hahah! Kanske sitter de hemma och tänker att "hmm vi kör ' love love love' i den här, så kan den andra ha 'älska älska älska' och den tredje kan låta typ ' my love my love my love' . Byter vi ut alla D-ackord från första låten till E i den andra låten och F i den tredje låten så kommer alla bidrag låta som tre helt olika. "

Inlägget till ära ska ni få höra en låt från en riktig melodifestival. The Omoralisk Schlagerfestival.


 

Det rasslar av juveler glittrar av guld
De sjunger om den spanska solen
Men garrotteringar och mord det skiter de i
Och svänger på fascistkärringkjolen

Och här kommer ABBA i kläder av plast
Lika döda som sillkonserver
De skiter också i allt vill göra snabba stol
Det pyr i mina franska nerver

Doin' the omoralisk schlagerfestival
Doin' the omoralisk schlagerfestival

"Ja kom igen gubbar!"

Och världens melodi; förtryck och slaveri
Vad fan rör det våra artister?
De gör sin karriär och ler och snälla är, de har många korkade brister
De ställer upp på allt, de tar det smörigt kallt
I fascisternas feta ister
De roar oss till döds på våran grammofon
Ska vi fastna i dera klister? (Nej!)

Doin' the omoralisk schlagerfestival
Doin' the omoralisk schlagerfestival

Och Stikkan Andersson han tycker folk är dumt
Pruducerar romantik
Men kärleken är stark
Så Stickan får en spark
Som passar ett syniskt svin
Men ni som jobbar hårt
Och ni som har det svårt
Sjung med i Sillstryparens melodi
Vi har vår egen sång
Vi ger väll fan i dem
I deras fjöliga svärmeri

Doin' the omoralisk schlagerfestival
Doin' the omoralisk schlagerfestival

Kommentarer
Postat av: Tess

Fast numera heter det ju inte Schalgerfestival utan Melodifestival eftersom att det inte är just genren schlager som ska dominera

2009-03-06 @ 19:55:13
URL: http://egowar.se
Postat av: T

Ne precis. Menar bara att det är ÄNNU sämre nu, även om det inte var bra innan heller ;)

2009-03-07 @ 16:13:53

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0