Män som hatar kvinnor

Jag är rätt dålig på film. Det är sällan jag har sett de där filmerna man inte kan ha missat (såg t.ex. Fucking Åmål för första gången förra helgen). Igår såg jag i alla fall "Män som hatar kvinnor". Riktigt bra! Jag ska inte göra någon rescension här, eftersom min kunskap om film är så dålig. Men en sak vet jag, och det är att Mikael Nyqvist är en jävla bra skådis.

Jag gillade alltså filmen. Vet inte vad jag ska skriva mer, men jag rekommenderar den! Den var väldigt seriös och innehöll en del hemska scener, men ibland fick man skratta åt Mikael Nyqvists obekvämlighet som han fick fram med ett strålande skådespel. Jag gillar lite av den här deckartypen. Att de löser koder och sånt.

Förresten, på tal om ingenting, så ser det bra ut för mig på matfronten. Istället för att bara käka pulversoppa har jag börjat laga mat.
Jag har aldrig snackat om mat i bloggen innan, så jag känner mig smått nervös. Lagade iaf en linsgryta (som egentligen skulle blivit en soppa, men fan det var gott ändå), och den har gett mig mat nu 4 dagar i rad. Den tar aldrig slut lixom. Jag blir lite besviken på mig själv att jag bara orkar äta barnportioner, men den är jävligt mättande. Det är iof rätt ekonomiskt med mat som aldrig tar slut haha ^^.
När jag ändå snackar om mat så kan jag ju gå all in och ge er receptet. Skulle kunnat ta en bild på grytan också, men nackdelen är att den inte ser så jävla mysig ut. Bara typ.. gul. Det skulle nog bara få negativa effekter om jag visade er.

Aja, det här behöver ni: Röda linser, gul lök, vitlök, olivolja, vatten, salt och gurkmeja. Orkar inte skriva ut några mått för då blir det faktiskt för seriöst för mig :O. Dessutom kan man ju själv avgöra hur mycket av allt man vill använda. Jag t.ex. fick ju till en gryta istället för soppa, men det var bra ändå! Jag använde iaf 2 dl röda linser, och det har räckt till typ 5 portioner hittils. 6 dl vatten använde jag också, och 1/2 dl olja.
Nu blev det lite mått ändå, men det kanske är bra. Kanske finns det andra själar där ute som är lika vilse som mig i matlagningens värld. Egentligen är det rätt mesigt att följa recept, men jag måste först skaffa mig en känsla för ungefär hur mycket av saker och ting man ska blanda för att det ska bli gott ;).

Well, det var enkelt att tillaga. Man steker lök och vitlök i oljan, fräser linserna tillsammans med löken och sen häller man på vatten, salt och gurkmeja. Sen ska det koka i 20 minuter. Och glöm inte att skölja av linserna innan ni börjar laga maten :)

Wow, det kändes vuxet att bidra med ett recept på det där sättet! Kanske kommer fler recept i framtiden, om jag någonsin orkar äta upp min linsgryta. Peace!
 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0