Särskrivning?

Nu blev det svårt.  Alltså, är det någonting jag hatar så är det särskrivningar. Utan att vara någon jobbig pråkpolis så tycker jag faktiskt att det är okej att klaga på just detta grammatiska fel.
Nu tittade jag tillbaka på rubriken på mitt förra inlägg, "En till sån där låt...", och plötsligt blev jag väldigt fundersam och förvirrad. Skriver man verkligen "sån där", eller måste ordet alltid sitta ihop och skrivas "såndär"? Blir jättebesviken på mig själv, då jag efter intensiv tankeverksamhet inte kommer på någon lösning. Har jag i mitt förra inlägg använt mig av en särskrivning??

Tänkte att man kanske skriver orden på olika sätt beroende på vilket sammanhang de används i (mest för att ge mig själv hopp om att jag kanske inte gjort fel), men nu måste jag  faktiskt få veta hur det ska vara. Blir jag påkommen med att göra särskrivningar så kan jag ju inte klaga på andra som gör det. Och ibland så måste man få klaga. Typ.
Skulle i alla fall bli tacksam om ni hjälpte mig att lösa denna grammatiska gåta. Tack på förhand! 

Kommentarer
Postat av: Anonym

"Sån" är ju ett slang på sådan, och skriver man med det riktiga ordet (sådan), blir det: sådan där. Alltså inte ihop. Därför borde inte heller sån där sitta ihop.

2009-02-28 @ 13:28:53
Postat av: ae

åh! jag älskar dig tove. haha. nej men jag är precis likadan. jag HATAR särskrivningar. finns ärligt talat få saker som jag stör mig så mycket på som särskrivningar. speciellt när det är typ stora företag som har reklamer med särskrivningar i. jag menar hallåååå, borde inte någon på företaget ha tillräckligt med kompetens och språkkunskaper för att de ska lyckas göra grammatiskt korrekta reklamer?! bla bla jag tror jag stör mig lite för mycket på sånt här för mitt eget bästa. ha.



peace tove, vi ses ikväll! fezzzzt!

2009-02-28 @ 17:37:48

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0